Kategorier
Skole

Den store skolekonkurransen er avlyst

Hvem skal sørge for menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet for barna våre i skolen hvis lærerne er kneblet?

For noen år siden lette familien etter en ny hjemkommune. Oslogryta ble trang og hektisk for en småbarnsfamilie, det ene barnet skulle snart begynne på skolen og vi ville vekk fra kartleggings- og testregimet i Osloskolen. 

Sandefjord vart ett av flere alternativ, men ble raskt strøket av lista. Noen bekjente hadde flyttet dit og kunne fortelle at Sandefjord-skolen ikke var stort bedre enn Osloskolen.

Det de kunne fortelle, og som vi også kunne lese om i avisene, var blant annet at en samlet lærergruppe i Sandefjord motsatte seg å bruke vurderingsskjemaer de hadde blitt pålagt å bruke.

Vurdering av barna våre visste vi jo ville være en del av skolehverdagen, og at det ville være både nødvendig og smart for å kunne følge opp skolegangen.

Det vi hadde reagert på fra Osloskolen var hvor mye fokus det var lagt på prestasjoner, at metodene for å oppnå dem virket så fjernt fra barns liv, og at undervisnings – og vurderingsmetodene var så ensrettet og rigide. For eksempel brukte nærskolen vår metoden “stasjonslæring” i samtlige fag, hele skoledagen, noe vi fort forsto at eldstemann med behov for ro og fordypning ikke ville komme godt ut av. Kartlegginger, tester og vurderinger så ut til å ta enormt mye plass. Hver uke, måned og semester skulle det gjennomføres elevvurderinger, og det virket for oss som at det å gjennomføre vurderingene i seg selv ville ta mye tid i forhold til den faktiske undervisningen.

Skjemaet som lærerne i Sandefjord motsatte seg å bruke besto av 70 mål for hver elev, og skulle brukes 2 ganger i året. Lærerne mente skjemaet ikke var et godt verktøy for å vurdere elevene, og at det var lite egnet for å bruke i klasserommet. De mente kryssene var et hinder for elevenes læring, og at tiden det tok for lærerne å sette kryss, ble tid tatt vekk fra elevene.

Tid de heller kunne brukt på å forberede undervisning, følge opp elevene og bruke verktøy og metoder som faktisk fungerte. 

Vurderingsskjemaene hadde ingen faglig forankring, men var resultatet av et politisk vedtak i kommunestyret som sa at Sandefjord kommune skulle bli “en av landets beste skolekommuner”. Kommunepolitikernes hårete mål var å bli blant de 10 prosent beste på nasjonale prøver innen 2015. 

Der mange lærerne motvillig brukte vurderingsskjemaet på sine elever, var det to lærere som nektet å ta det i bruk. De ble truet med sparken, etter anklager om “ordrenekt” og “grovt pliktbrudd”. 

Oppsigelsen av de to lærerne ble med trusselen- muligens på grunn av oppmerksomheten saken ga utover kommunens grenser og den massive støtten til lærerne. Administrasjonsutvalget slo allikevel fast at de « ikke kunne godta at ansatte ikke aksepterer lovlige folkevalgte vedtak”, og lærerne ikke ville bli oppsagt så frem de aksepterte måleskjemaene og “ innrettet seg etter lovene”.

I 2015 mottok de to lærerne Zola – prisen, som gis til personer som har “avdekket eller motarbeidet forhold i Norge som truer grunnverdier i det norske samfunn; menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet”.

Det sier mye om hva som står på spill for barna våre når politiske ambisjoner trumfer faglighet.

Som forelder dukker det opp så mange spørsmål etter å ha lest om prosessene i Sandefjordskolen.

For det første: hvordan kan det i det hele tatt være noen andre enn lærerne som velger metoder og innhold i skolen- det er jo de som har kompetanse til dette?

For det andre: hvis lærerne som er sammen med barna våre hver dag blir kneblet og truet med sparken hvis de ytrer seg kritisk til og motsetter seg arbeidsmetoder de mener er skadelige for skolebarna: hvilke muligheter har vi foreldre til å få informasjon om innholdet i skolen basert på et faglig, kompetent grunnlag?

For det tredje: hvem skal sørge for menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet for barna våre i skolen våre hvis lærerne er kneblet?

For det fjerde: Sandefjord nådde målet om å bli blant de 10 prosent beste på nasjonale prøver innen 2015. Til hvilken pris? 

For det femte: hvem kan en gang for alle avlyse den store nasjonale skolekonkurransen?

1 svar på “Den store skolekonkurransen er avlyst”

For oss som har blitt skoleforeldre i Osloskolen kjenner vi ingen annen skolevirkelighet enn den med vurderingsskjema. Vi erfarer imidlertid hvordan våre nysgjerrige og vitebegjærlige barn går fra å være forventningsfulle ved skolestart, til å bli skolelei allerede i løpet av førsteklasse, med vurderinger og prøver. Som vår sønn i første klasse sier det: Lekser er kjedelig, men prøver er enda kjedeligere. Summarisk vurdering av seksåring? Foreldreopprøret i Osloskolen framstår dessverre imidlertid som et anliggende for spesielt interesserte. Jeg savner at denne vesenlige kritikken og diskusjonen blir målbært og kommer tydeligere fram i de lovfestede organene til foreldrene, og da ikke minst gjennom Oslo kommunale foreldreutvalg.

Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s